Skjemaløse krav for Europas næringsliv
I tråd med EUs tjenestedirektiv skal tjenesteytere fra EU-/EØS-landene finne all nødvendig informasjon om nasjonale krav og regler i Altinn. Her skal de også kunne levere nødvendige søknader og vedlegg. Og her skal de få elektroniske tilbakemeldinger og vedtak fra den aktuelle myndigheten.
Altinn har vært på vei mot likende mål i mange år, om enn hittil ut fra rent nasjonale interesser. I 2010 har det vært arbeidet mye med å kartlegge hvilke ekstra krav kontaktpunkt-oppgaven stiller til Altinn og til de myndighetene som forvalter søknadsordningene.
En gjennomgang av alle de søknadsprosedyrene som nå skal kunne håndteres elektronisk, avdekker at de færreste benytter seg av et skjema. Det vanligste er at søkeren sender et brev uten formelle krav til oppsett. Så er da også de fleste ordningene lite aktuelle for bedrifter flest, med noen ganske få aktører og enkle krav. For søknadsprosedyrer uten skjema vil det være tilstrekkelig at søknadsbrevet, nå som e-postmelding, kan produseres i Altinn, så sant også svaret havner i brukerens Altinn-postkasse.
Det finnes også noen få søknadskrav med papirskjema og noen ligger på nettet for nedlasting og utskrift på egen printer. Bare et fåtall av søknadsskjemaene kan fylles ut og sendes inn elektronisk gjennom Altinn per i dag.
De mest omfattende prosedyrene dreier seg om servering og salg av alkohol. Her finnes det en mengde skjemaer, siden disse sakene trenger ulike opplysninger etter lokale regler i hver enkelt kommune. Ofte er det også laget ulike skjemavarianter for ulike kombinasjoner av tillatelser det kan søkes om. Mye av dette finnes på Internett mens andre er papirskjemaer, og i en del kommuner søker man også om serverings- eller skjenkebevilling uten eget skjema.
Utfordringen framover blir å utvikle en løsning i Altinn som tar vare på kommunikasjonen med ulike søknadsprosedyrer for en og samme ordning, med ulik grad av elektronisk tilgjengelighet, for hver eneste norske kommune.