Hever utdanningsnivået i regionen
Med utgangspunkt i å dekke eget behov for kompetanse er Brønnøysundregistrene med og tar ansvar for å bedre utdanningstilbudet i regionen. Andelen av befolkningen som har høgere utdanning er lavere på Sør-Helgeland enn i Nordland for øvrig. Informatikkstudiet på bachelornivå gjør sitt til å bedre denne statistikken. Studiet er i regi av Universitetet i Nordland og Torgar Næringshage, i nært samarbeid med Brønnøysundregistrene. 16 av i de 19 studentene i klassen er ansatt hos oss. Uten vår deltakelse ville det ha vært vanskelig å gi et desentralisert tilbud som dette her i distriktet.
– Det desentraliserte opplegget er godt. Brønnøysundregistrene som arbeidsgiver har lagt forholdene godt til rette for at det skal gå an å kombinere arbeid og studier. Vi berømmer lederne ved Brønnøysundregistrene for å vise forståelse og smidighet, slik at det er lettere å gjennomføre studiene. Vi synes dette er en flott måte for å skaffe seg mer kompetanse på innenfor felt hvor dette er spesielt viktig. Ved å bidra til å videreutdanne folk som allerede er ansatt, øker sannsynligheten for at en får tak i kompetanse som en får beholde over tid.
– Vi er helt avhengige av registrenes deltakelse for å kunne gi et utdanningstilbud som dette. Dessuten er det verdifullt overfor utdanningsinstitusjonene å kunne vise til at vi samarbeider med Brønnøysundregistrene, sier Astrid Bjørkan i Torgar Næringshage. Brønnøysundregistrenes initiativ gjør at også det øvrige næringslivet i regionen får anledning til å etterutdanne sine ansatte.
Satser på kompetanse
Tilbudet om informatikkstudie på bachelornivå inngår i Brønnøysundregistrenes strategi for kompetanseheving. I bachelorklassen er 16 av 19 studenter ansatt ved Brønnøysundregistrene, åtte av dem er kvinner. Totalt ble det i løpet av 2010 utbetalt 343 000 kroner fra stipendordningen vår, 188 300 av disse kronene gikk til kvinner. I alt mottok 14 kvinner og åtte menn stipendmidler. En kvinne og en mann deltok i fjor på Difi sitt mentorprogram 2010/2011.
– Brønnøysundregistrene har vært avgjørende for å dra i gang dette tilbudet i Brønnøysund. Motivasjonen blant
studentene derfra har vært avgjørende for å gjøre dette til en suksess. Studiet i Brønnøysund har hatt stor betydning for at det totale antall studenter innen informatikk skulle bli akseptabelt. En aktør som Brønnøysundregistrene er svært viktig når man skal utforme og gi studier utenfor de faste studiestedene. Dere kjenner godt til behovene i regionen og gir tyngde til prosessene med å få opprettet studiene og gjennomført det praktiske. De beste og mest motiverte studentene kommer ofte fra aktører som Brønnøysundregistrene. På slike arbeidsplasser finner studentene inspirasjon til praktiske oppgaver og prosjekter, og de har en mulig framtidig arbeidsgiver som de allerede kjenner godt. Vi er meget godt fornøyd med studentene. De er arbeidsomme og pliktoppfyllende, og viser sterk motivasjon og selvstendighet i studiet, noe som er viktig når man gjennomfører et slik desentralisert opplegg.